Followers

Wednesday, 15 June 2011

Lunar eclipse

Salam


sume berjaga ke semalam nak tengok gerhana bulan penuh? huhu. nana nak tengok. tapi kan. tetido. huhu. penat sangat buat labwork semalam. huhu. ingat nak tido-tido ayam aje. tapi sedar-sedar je alarm clock berbunyi dengan kencang. huhu. sedih. pegila balik lab hari ni dengan rasa hampa.

gerhana bulan 
bumi berada diantara matahari dan bulan. Bulan akan melalui fasa dari cerah kepada gelap sikit demi sedikit. Fenomena gerhana penuh berlaku bila matahari, bumi dan bulan pada keadaan selari dan bulan gelap sepenuhnya.

empat gerhana matahari separa dan dua gerhana bulan penuh akan terjadi pada tahun 2011. Kombinasi empat dan dua gerhana dalam satu tahun ini adalah peristiwa yang jarang terjadi.

gerhana matahari separa pada 2011 akan terjadi pada 4 Januari, 1 Jun, 1 Julai dan 25 November. 

gerhana bulan penuh akan terjadi pada 15 Jun dan 10 Disember. 

kombinasi empat gerhana matahari dan dua gerhana bulan dalam setahun hanya akan terjadi enam kali sepanjang abad ke-21, iaitu pada tahun 2011, 2029, 2047, 2065, 2076, dan 2094.

*sumber diperolehi dari National Geographic Indonesia*

sape tengok  gerhana bulan penuh semalam? cite la. nak tau jugak. huhu.

bole tengok live kat sini. tapi dah terlepas bole tengok lagi ker? huhu.

kite sebagai muslim juga disunatkan solat sunat gerhana sepanjang gerhana berlangsung. nak tau panduan solat sunat gerhana? jomm...

btw, comel kan google buat ni. hehe. comel je pagi-pagi buka google, tengok benda ni. terubat ckit nak tengok gerhana. huhu. hehe. 


da~

2 comments: